Kanker op de werkvloer, de belangrijkste tips

Leestijd: 4 minuten

Dat kanker een beladen gespreksonderwerp is, heb jij misschien wel gemerkt. En ook op de werkvloer is dat helaas zo. Hoe kun jij eraan bijdragen dat we gewoon over kanker praten? In deze blog krijg je een heel veel tips.

‘Wat heb je nodig?’
Wat natuurlijk niet alleen geldt bij kanker maar eigenlijk voor alles waardoor een collega uitvalt, is de vraag stellen: ‘Wat heb je nodig?’. Simpel, of niet? We hebben allemaal het beste voor met onze collega. En dus geven we tips in plaats van één simpele vraag te stellen. Stel ‘m maar eens, dé juiste vraag, je zult verrast zijn!

Stap voor stap
Ga deze situatie stap voor stap aan. Te ver vooruitkijken is zonde van je energie. Bekijk steeds in elke fase van de ziekte hoe jullie onderling communiceren. Zeker in deze tijd met corona zal het naar kantoor gaan om elkaar te zien veel minder zijn. En maken we meer gebruik van de digitale mogelijkheden.

Kijk jij naar de mogelijkheden?
Waar voorheen de diagnose kanker betekende dat je stopte met werken, kijken we nu steeds meer naar wat er wél kan. Werken is onderdeel van je leven, ook als je de diagnose kanker krijgt. Bij je werk aangehaakt blijven is belangrijk. Stem samen met de bedrijfsarts goed af wat in welke fase van je ziekte wel en niet kan. Wat je nodig hebt en hoe er vanuit de werkgever ondersteunt kan worden in het proces.

Corona en in contact blijven
Hoe zorg je ervoor dat je met elkaar in verbinding komt en blijft? Door het drinken van een digitale kop koffie. Door goede afstemming van werktaken. Door het meeluisteren bij een werkoverleg, zo hoef je nog niet actief deel te nemen en hoor je toch wat er speelt. Het voordeel van deze digitale mogelijkheden is dat je geen tijd en energie verspilt aan reizen.

Je collega als buddy
We vinden het heel gewoon dat een nieuwe collega wordt ingewerkt. Maar waarom zou je ditzelfde niet doen voor een medewerker die er een tijd uit is geweest door ziekte? Regel dus een buddy. Deze buddy vertelt wat er veranderd is de afgelopen tijd en welke processen of werkzaamheden er anders gaan dan voorheen.

Een laat effect
Ooit gehoord van ‘late effecten na kanker’? Zoals verminderde energie, concentratieproblemen, verminderde lichamelijk conditie of angst? Deze late effecten kunnen het dagelijkse functioneren belemmeren. En kunnen ook effect hebben op het werk. Zorg dat je hier samen frequent over praat met elkaar.

Balans
We weten allemaal hoe belangrijk het is om een goede balans te hebben tussen werk, gezin, sporten, huishouden, studie, sociale contacten, nevenactiviteiten, ontspanning en zo nu en dan eens lanterfanten. Een goede balans lijkt makkelijk maar het is hard werken. Als je kanker hebt gehad en een energiebeperking ervaart, is het extra belangrijk om alert te zijn op je balans.

De juiste toon, tijd en oprechte interesse…
Jij bent als leidinggevende de schakel in de communicatie tussen jou, je collega die geraakt is door kanker en het team! Blijf open communiceren. Iedere fase van de ziekte vraagt om het maken van goede afspraken. Ruim tijd in je agenda in voor afspraken waarin jullie bijpraten. Stel vragen en ben oprecht geïnteresseerd.

Gemiste kans…
Weet jij dat het eerste contact tussen medewerker en leidinggevende over kanker de rest van het traject bepaalt? Dan wil je toch dat dat eerste contact op een juiste wijze verloopt?

Als leidinggevende kun jij je hierop voorbereiden. Voor een medewerker die geraakt is door kanker is het wel zo prettig dat hij of zij een leidinggevende treft die weet hoe je deze gesprekken voert. Volg een workshop of praat eens met een ervaringsdeskundige. Als je meer informatie wilt, help ik je graag verder. Laat hier dan een bericht achter.

Mijn andere blogs ook lezen? Klik dan hier.