Mijn missie is om kanker een normaal gespreksonderwerp te laten zijn op de werkvloer. Door mijn eigen ervaring weet ik dat als het woord ‘kanker’ valt, het gesprek wat ongemakkelijk wordt. En dat is niet nodig! In mijn blogs geef ik, vanuit het perspectief van iemand die geraakt is door kanker én de leidinggevende, tips hoe je het gesprek over kanker op een respectvolle, open manier voert. In deze blog gaat het vooral over de rol die jij als leidinggevende hebt richting de rest van het team.
Geef ruimte aan emoties en maak op een later tijdstip afspraken
Heb je een medewerker in je team die geraakt is door kanker dan vraagt dat van jou als leidinggevende ook heel wat richting het team van deze medewerker. Je spreekt samen af wie het team informeert en hoe je dat doet. Als je het team hebt geïnformeerd, geef dan ruimte aan de emoties die er zijn. Je laat praktische werkafspraken nog even achterwege.
Ergens later die week bespreek je met het team hoe het met ze gaat, wat zij nodig hebben, hoe je de taken gaat verdelen en of er vervanging komt. Betrek hierin zowel het team als de medewerker die geraakt is door kanker. Dat schept duidelijkheid en iedereen weet waar hij of zij aan toe is.
Blijf communiceren
Jij bent als leidinggevende de schakel als het gaat om het maken van duidelijke afspraken. Stel de afspraken bij als het nodig is en blijf open communiceren. Vergeet zeker ook niet om:
- je team te informeren als hun collega langs komt om koffie te drinken. En als jullie nog niet naar kantoor gaan in verband met corona en er een digitale koffie-afspraak wordt ingepland, meldt dat dan ook van te voren aan het team.
- afspraken te maken hoe je het team op de hoogte houdt van de situatie van hun collega.
- Van tevoren te overleggen met je medewerker die afwezig is hoe je belangrijke informatie deelt. En óf je die informatie deelt. Een beoordelingsbrief die zonder aankondiging op de mat valt, kan pijnlijk zijn. Of speelt er een reorganisatie?
- als je medewerker weer werktaken gaat oppakken, dit ook met de rest van het team te bespreken. Zo weet iedereen wat ze van elkaar kunnen verwachten.
‘Wat heb je nodig?’
Stel jij de vraag ‘wat heb je nodig’ wel eens? Met deze vraag krijg je veel informatie en stap je niet in de valkuil van het doen van aannames. Het in goede banen leiden, vraagt veel van jou als leidinggevende. Stel jezelf ook eens de vraag wat jij nodig hebt. Sparren met een andere collega, jouw leidinggevende of met de bedrijfsarts? Niemand verwacht dat je voor alle situaties die in jouw team voorkomen gelijk de oplossing hebt. Het team mag wel van jou verwachten dat je de situatie aanpakt, bespreekbaar maakt en blijft monitoren.