Eén van je collega’s is geraakt door kanker. Jij hebt daar als leidinggevende nog nooit mee te maken gehad. Wat nu? Hoe voer je het gesprek over kanker? Wat bespreek je wel en wat niet?
Kanker is een beladen onderwerp. Voor iedereen die er mee te maken krijgt. En toch is het belangrijk dat we kanker als een normaal gespreksonderwerp beschouwen. Dat is in ieder geval mijn missie. Ik weet uit eigen ervaring dat kanker lastig kan zijn. Met de juiste toon, tijd en oprechte interesse kom je een heel eind. Ben jij leidinggevende? Dan lees je hieronder een hoop tips. Zo ben je voorbereid mocht je in je team te maken krijgen met kanker. Dat is wel zo prettig voor je collega die geraakt is door kanker, je team en voor jou.
- Als je collega vertelt dat hij of zij kanker heeft, raakt deze boodschap jou ook. Zeg wat je voelt. Of geef aan dat je niet weet wat je moet zeggen als je er geen woorden aan kunt geven. Laat het bericht het bericht zijn en schakel nog niet over naar de regelmodus. Plan wel een volgende afspraak om verder te praten.
- Vraag wat jouw collega nodig heeft en ga niet invullen. Ik schreef eerder al eens over goedbedoelde adviezen van collega’s in plaats van de vraag ‘Wat heb je nodig?’ te stellen.
- Maak afspraken over wanneer je elkaar spreekt, hoe je de rest van het team op de hoogte houdt en wie dat doet. Eigenlijk stel je samen een soort communicatieplan op. En stel dit plan bij, mocht dat nodig zijn.
- In bepaalde fases van de ziekte heeft jouw collega de handen vol aan de behandelingen of het herstellen. Dat is de periode dat jij het contact onderhoudt.
- Is je collega toe aan koffie drinken? Op het werk of digitaal? Plan deze afspraak in en neem de tijd. In mijn blog ‘Een spontaan kopje koffie’ vertel ik hoe ik de eerste keer koffiedrinken op het werk heb ervaren. Het lijkt een hele laagdrempelige stap. Ook in deze stap heb jij actie te ondernemen.
- Wil je collega aanhaken bij een (digitaal) werkoverleg? Spreek dan af of het alleen meeluisteren is op de achtergrond of ook daadwerkelijk deelnemen aan het overleg. Dat schept geen verkeerde verwachtingen.
- Vergeet de rest van het team niet en communiceer ook met hen. Deze periode kan voor iedereen emoties oproepen.
- Leg afspraken vast. Dat voorkomt misverstanden.
- Geef aan wat je van elkaar verwacht en nodig hebt.
Bovenstaande tips gaan bijna allemaal over een goede communicatie. Jij als leidinggevende speelt een belangrijke rol in deze communicatie. Wist jij dat de manier waarop het eerste contactmoment verloopt, vaak de rest van het traject bepaalt?